Unreal Engine

Unreal Engine
Kehittäjä Epic Games
Kehityshistoria
Vakaa versio 5.3
Tiedot
Ohjelmistotyyppi pelimoottori
Alusta monialustainen
Lisenssi omisteinen lisenssi
Aiheesta muualla
Verkkosivusto

Unreal Engine on Epic Gamesin kehittämä pelimoottori, joka oli käytössä yhtiön vuonna 1998 julkaistussa pelissä Unreal. Pelimoottori on käytettävissä Windows-, OS X-, Linux-, PlayStation 4-, Xbox One-, Adobe Flash-, Android-, iOS-, ja Nintendo Switch -alustoilla. Tämän lisäksi Unreal Engine toimii myös joillakin vanhemmilla pelikonsoleilla kuten Sega Dreamcast. Pelimoottorin muokkain toimii Windows-, OS X- ja Linux-alustoilla.

Unreal Engine sisältää tuen UnrealScript-komentosarjakielelle, jota käytetään moottorin lähdekoodissa ja pelin sisäisten tapahtumien luomisessa. UnrealScript muistuttaa C, C++ ja Java -ohjelmointikieliä.

Pelimoottori tukee erilaisia virtuaalitodellisuuslaseja sekä tehostetun todellisuuden laitteita ja alustoja kuten Oculus VR, SteamVR ja Samsung Gear VR.

Historia

Unreal Enginen ensimmäisen version teki Epic Gamesin perustaja Tim Sweeney. Hän oli aiemmin tehnyt kehitystyökalut shareware-peleihinsä ZZT (1991) ja Jill of the Jungle (1992), ja alkoi tehdä pelimoottoria vuonna 1995 peliä varten, josta myöhemmin tuli Unreal. Vuosien kehityksen jälkeen moottori esiteltiin pelin julkaisun yhteydessä vuonna 1998. MicroProse ja Legend Entertainment olivat tosin lisensoineet pelimoottorin käyttöönsä vuonna 1996, joten se oli heidän käytössään jo ennen tätä. Sweeney kertoi haastatteluissa tehneensä 90 prosenttia pelin koodista, sisältäen grafiikan piirtämisen, työkalut ja verkko-toiminnallisuuden.

Aluksi Unreal Engine piirsi 3D-grafiikkaa vain prosessorin avulla, mikä oli ohjelmistorenderöintiä. Myöhemmin se pystyi hyödyntämään näytönohjainten laskentatehoa keskittymällä erityisesti 3dfx:n näytönohjaimille suunniteltuun Glide-rajapintaan. Vaikka OpenGL ja Direct3D olivat tuettuja, suorituskyky oli tällöin heikompi Glideen verrattuna, koska niiden tekstuurienhallinta oli tuolloin puutteellista. Sweeney arvosteli erityisesti kuluttajille suunnattujen OpenGL-ajurien laatua kuvaillen niitä "äärimmäisen ongelmallisiksi, bugisiksi ja testaamattomiksi", ja leimasi toteutuksen koodin "pelottavaksi" verrattuna Direct3D:n siistimpään ja yksinkertaisempaan tukeen. Äänen osalta Epic käytti konekielellä luotua Galaxy Sound System -ohjelmistoa, joka integroi sekä EAX- että Aureal-ääniteknologiat, ja mahdollisti tracker-musiikin käyttämisen, mikä antoi pelisuunnittelijoille joustavuutta siinä, miten pelin musiikkeja soitettiin tietyissä kohdissa kenttiä. Quaken Reaper Bots -lisäosan tekijä Steve Polge loi tekoälyjärjestelmän perustuen tietoon, jonka hän oli saanut edelliseltä työnantajaltaan IBM:ltä suunnitellessaan reititinprotokollia.

Vuonna 2014 Unreal Engine 4:n myötä pelimoottori muuttui kuukausimaksulliseen tilauspohjaiseen malliin sekä kiinteään viiden prosentin rojaltimaksuun pelimyynnistä. Tilaajille on saatavilla myös pääsy pelimoottorin C++-kieliseen lähdekoodiin.

Vuonna 2020 pelimoottorin käyttö muuttui rojaltimaksuttomaksi, kunnes peli tuottaa miljoona dollaria. Aiemmin pelimoottoria pystyi käyttämään ilman rojaltimaksua kunnes peli tuottaa 50 000 dollaria.

Unreal Engine 5 -pelimoottorin ennakkojulkaisuversio julkaistiin vuoden 2021 toukokuussa pelikehittäjille. Yleisesti saatava julkaisuversio on julkaistu huhtikuussa 2022. Unreal Engine 5:n uusiin ominaisuuksiin kuuluvat geometriajärjestelmä Nanite ja valaistusjärjestelmä Lumen. Lumen toimii reaaliaikaisesti ja vähentää tarvetta esilasketulle valaistukselle (Lightmap), sekä osaa käyttää laitteistotukea säteenseurannalle. Nanite on mikro-polygonitekniikka, joka tuottaa hienojakoisia yksityiskohtia: tekniikka päättelee tarvittavat yksityiskohdat ja automaattiset yksityiskohtatasot (engl. level of detail). Julkaisun aikana tekniikassa on vielä puutteita kuten kasvillisuuden käsittelyssä, mutta näiden odotetaan paranevan päivitysten myötä.

Pelimoottoria hyödyntäviä pelejä

Unreal Engine

Unreal Engine 2

Unreal Engine 3

Unreal Engine 4

Unreal Engine 5

Lähteet

  1. Unreal Engine 5.3 is now available—find out what’s new! Unreal Engine. Viitattu 18.1.2024. (englanniksi)
  2. Game engines on Steam: The definitive breakdown gamedeveloper.com. 2.9.2021. Viitattu 8.10.2021. (englanniksi)
  3. Virtual Reality Development docs.unrealengine.com. Viitattu 28.12.2021. (englanniksi)
  4. a b Sweeney, Tim: GPU Gems 2 2005. NVIDIA Developer. Arkistoitu . Viitattu 16.06.2022. (englanniksi)
  5. Edwards, Benj: From The Past To The Future: Tim Sweeney Talks Gamasutra. 25.05.2009. Arkistoitu . Viitattu 16.06.2022. (englanniksi)
  6. Geoff, Keighley: Blinded By Reality: The True Story Behind the Creation of Unreal GameSpot. 2001. Arkistoitu . Viitattu 16.06.2022. (englanniksi)
  7. Howarth, Stu: The Imagination Engine: Why Next-Gen Videogames Will Rock Your World Wired. 17.05.2012. Arkistoitu 16.6.2022. Viitattu 16.06.2022. (englanniksi)
  8. Lightbown, David: Classic Tools Retrospective: Tim Sweeney on the first version of the Unreal Editor gamedeveloper.com. 09.01.2018. Arkistoitu 16.6.2022. Viitattu 16.06.2022. (englanniksi)
  9. Brightman, James: An Epic Interview With Tim Sweeney GameIndustry. 13.03.2012. Arkistoitu . Viitattu 16.06.2022. {en }}
  10. Thomsen, Mike: History of the Unreal Engine IGN. 24.10.2010. Arkistoitu . Viitattu 10.12.2022. (englanniksi)
  11. a b Wilson, Billy: Talkin' nasty with Epic's code-p1mp, Tim Sweeney  Voodoo Extreme. 23.10.1998. Arkistoitu . Viitattu 10.12.2022. (englanniksi)
  12. Brandon, Alexander: Interactive Music: Merging Quality with Effectiveness Game Developer. 27.03.1998. Arkistoitu . Viitattu 10.12.2022. (englanniksi)
  13. Gestalt: Tim Sweeney of Epic Games Eurogamer. 28.10.1999. Arkistoitu . Viitattu 10.12.2022. (englanniksi)
  14. a b Michael McWhertor: Epic Games making Unreal Engine 4 available for $19 per month, starting today polygon.com. 19.3.2014. Viitattu 28.12.2021. (englanniksi)
  15. a b Sam Machkovech: Unreal Engine is now royalty-free until a game makes a whopping $1 million arstechnica.com. 13.5.2020. Viitattu 28.12.2021. (englanniksi)
  16. a b Eddie Makuch: Unreal Engine 5 Gets Stunning Demo With Incredible Graphics, Enters Early Access gamespot.com. 26.5.2021. Viitattu 28.12.2021. (englanniksi)
  17. a b c d Richard Leadbetter: Unreal Engine 5 and The Matrix Awakens available to download now eurogamer.net. 5.4.2022. Viitattu 7.4.2022. (englanniksi)
  18. Ed Nightingale: Unreal Engine 5 edges closer to full release eurogamer.net. 23.2.2022. Viitattu 23.2.2022. (englanniksi)
  19. Nanite Virtualized Geometry docs.unrealengine.com. Viitattu 7.4.2022. (englanniksi)
  20. Brothers in Arms: Hell’s Highway hellshighwaygame.com. Arkistoitu 1.7.2008. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  21. Elveon Powered By Unreal Engine 3 gamershell.com. Arkistoitu 15.12.2018. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  22. Fatal Inertia gamecity.ne.jp. Arkistoitu 12.7.2008. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  23. Global Agenda hirezstudios.com. Arkistoitu 29.3.2007. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  24. http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=15074
  25. GameSpot Preview of Huxley
  26. Infinity Blade Homesite
  27. http://www.interstellarmarines.com/
  28. Pre-E3 2005: Mistwalker Unveils Lost Odyssey IGN.com. Arkistoitu 18.1.2008. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  29. http://www.gamespot.com/news/6156080.html
  30. Medal of Honor: Airborne First Look
  31. Pre-E3 2006: Hands-on with Monster Madness
  32. RoboBlitz roboblitz.com. Arkistoitu 20.7.2006. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  33. http://www.lockergnome.com/nexus/game/2006/08/29/stargate-worlds-mmorpg-to-employ-unreal-engine-3/ (Arkistoitu – Internet Archive)
  34. John Woo Presents Stranglehold IGN.com. Arkistoitu 3.2.2007. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  35. Ghostlight-published Kuju game to use Unreal developmag.com. Arkistoitu 6.11.2008. Viitattu 16.6.2020. (englanniksi)
  36. http://www.worthplaying.com/article.php?sid=43896&mode=thread&order=0
  37. marox: The move to Unreal Engine 4 mordhau.com. Arkistoitu 10.5.2019. Viitattu 10.5.2019. (englanniksi)
  38. Satisfactory Satisfactory. Viitattu 13.5.2019. (englanniksi)
  39. Remnant 2. Wikipedia, 20.9.2023. Artikkelin verkkoversio. en

Aiheesta muualla

Unreal -pelisarja
Virallinen sarja
Unreal Tournament
Unreal Championship
Teknologia

Unreal Engine