Bao (elokuva)



Kaikki tieto, jota ihmiset ovat vuosisatojen aikana keränneet Bao (elokuva):stä, on nyt saatavilla internetissä, ja me olemme koonneet ja järjestäneet sen sinulle mahdollisimman helposti saatavilla olevalla tavalla. Haluamme, että saat kaiken haluamasi tiedon Bao (elokuva):stä nopeasti ja tehokkaasti, että kokemuksesi on miellyttävä ja että tunnet todella löytäneesi etsimäsi tiedot Bao (elokuva):stä.

Tavoitteidemme saavuttamiseksi olemme pyrkineet paitsi hankkimaan mahdollisimman ajantasaista, ymmärrettävää ja totuudenmukaista tietoa Bao (elokuva):stä, myös varmistamaan, että sivun ulkoasu, luettavuus, latausnopeus ja käytettävyys ovat mahdollisimman miellyttäviä, jotta voit keskittyä olennaiseen, tietäen kaikki Bao (elokuva):stä saatavilla olevat tiedot, ilman että sinun tarvitsee huolehtia mistään muusta, olemme jo huolehtineet siitä puolestasi. Toivomme, että olemme saavuttaneet tavoitteemme ja että olet löytänyt haluamasi tiedot Bao (elokuva):stä. Joten toivotamme sinut tervetulleeksi ja kannustamme sinua jatkamaan scientiafi.com:n käyttökokemuksen nauttimista.

Bao
Bao (elokuva) poster.jpg
Juliste Baolle
Ohjannut Domee Shi
Kirjoittanut Domee Shi
Tuottanut Becky Neiman-Cobb
Elokuvaus Patrick Lin (kamera)
Ian Megibben (valaistus)
Muokannut Katherine Ringgold
Musiikki: Toby Chu
tuotanto
yritykset
Jakelija Walt Disney Studiosin
elokuvat
Julkaisupäivä
Käyntiaika
8 minuuttia
Maa Yhdysvallat

Bao on vuoden 2018 amerikkalainen tietokoneanimoitu lyhytelokuva, jonka on kirjoittanut ja ohjannut Domee Shi ja tuottanut Pixar Animation Studios . Se esitettiin Tribeca-elokuvajuhlilla, ennen kuin se julkaistiin Incredibles 2 -elokuvalla 15. kesäkuuta 2018. Elokuva kertoo ikääntyvästä ja yksinäisestä kiinalais-kanadalaisesta äidistä, joka kärsii tyhjän pesän oireyhtymästä ja saa odottamattoman toisen mahdollisuuden äitiyteen, kun hän tekee höyrytetty pulla ( baozi ), joka herää henkiin. Elokuva voitti Oscarin Best animoitu lyhytelokuva klo 91. Academy Awards .

Tontti

In Torontossa , Kanadassa , joka on kiinalainen kanadalainen nainen kokit aterian Baozi hänen ja hänen miehensä. Yksi hänen pullistaan herää eloon, suuresti hänen järkytykselleen. Hän nostaa höyrytettyä pullaa lapsena, ruokkii ja hoitaa sitä, koska se nauttii hänen kanssaan vietetystä ajasta. Lopulta pulla haluaa leikkiä muiden lasten kanssa, mutta hänen liian suojaava äitinsä kieltäytyy sallimasta sitä suuresti vihaansa kohtaan. Kun pulla kasvaa, hän haluaa lisääntyvää itsenäisyyttä, mikä luo jännitystä heidän välilleen, mikä vähitellen vierastaa heidät toisistaan. Kun höyrytetty pulla esittelee äidin uudelle sulhaselleen, jonka kanssa hän lähtee kotoa, äiti protestoi. Hän yrittää estää höyrytettyä pullaa lähtemästä, ja äiti suuttuneena syö höyrytettyä pullaa, jonka jälkeen hän itkee tekemänsä.

Myöhemmin, kun äiti makaa sängyssä, hänen oikea poikansa astuu huoneeseen ja paljastaa, että koko sarja oli allegorinen unelma. Hänen isänsä kehottaa häntä puhumaan äitinsä kanssa, mutta tämä torjuu hänet. Kun hän ja hänen äitinsä istuvat sängyn reunalla, hän tarjoaa hänelle saman hemmottelun, jonka hän kerran kieltäytyi bussissa, minkä jälkeen he jakavat tunnehetken. Myöhemmin sovinnon jälkeen poika ja hänen kihlattunsa liittyvät äitinsä kanssa pullojen valmistukseen, kun hänen isänsä katsoo hyväksyvästi.

Tuotanto

Bao ohjasi Domee Shi ja valmistettu Becky Neiman-Cobb. Bao oli ensimmäinen 35 naisohjattavasta Pixar-shortsista, josta tuli merkittävämpi, koska Pixar leimautui "poikaseuraksi" ja että animaatioteollisuus on kokonaisuudessaan miesvaltaista. Shi ensimmäinen alkoi työstää Bao kuin storywriter filmillä Inside Out , ja sanoo hän halusi työskennellä luovasti projektin omillaan. Varhaisimmat luonnokset Baosta ovat peräisin tammikuusta 2014, jolloin Shi aloitti työskentelyn sivuprojektina ja sai inspiraatiota klassisista satuista ja kokemuksesta ainoana lapsena. Se alkoi erilaisten höyrytettyjen pullaideoiden ja hahmojen aivoriihana, ja Shi muisteli: "Tämä kuva tuli päähäni tästä äidistä, joka suuteli pientä vauvansa höyrytettyä pullaa kuolemaan, ja minun täytyi vetää se alas." Koska hän oli ainoa lapsi kasvaessaan Torontossa, hän tunnisti itsensä "ylisuojatun pienen höyrytetyn pulla" -metaforin kanssa. Shi työskenteli Baolla yksin kaksi vuotta ennen miehistön kutsumista.

Kun häneltä kysyttiin, miksi elokuvalla ei ole vuoropuhelua, Shi selitti haluavansa, että yleisö ymmärtää sen yleismaailmallisesti ilman kielimuuria. Hän sanoi myös haluavansa haastaa itsensä kertomaan tarinan visuaalisesti, kun otetaan huomioon animaation visuaalinen luonne välineenä, ja luottaa pelkästään elementteihin, kuten näyttelemiseen, lavasuunnitteluun, väriin ja valaistukseen tunteiden herättämiseksi. Ainoa tallennettu dialogi lyhytelokuvassa on kohtaus, jossa Isä katsoo televisiota. Mandarin vuoropuhelua yksityiskohdissa että kohtaus on kunnianosoitus vanhan Kantonin saippuaoopperoita että Shi katseli äitinsä kasvaa.

Äitihahmo, joka söi höyrytettyä pullaa, oli yksi ensimmäisistä valinnoista elokuvan luomisessa. Hän haluaa pitää höyrytetyn pullahahmon itsessään niin pahana, että syö sen, vaikka pahoittelee sitä heti. Tämä perustui itse siihen, mitä Shin äiti sanoisi: "Voi kunpa voisin laittaa sinut takaisin vatsaani, jotta tiesin tarkalleen missä olit koko ajan." Shillä itsellään oli turhautumista kasvaessaan kodittelusta, joten hän puhui äitinsä ja muiden vanhempien kanssa nähdäkseen toisen näkökulman. Shi käyttää paljon lyhyttä astuakseen oman näkökulmansa ulkopuolelle tunnistaakseen päähenkilön äidin. Se kerrottiin alkuperäisen rakkauden teemalla, kuten Shi selittää: "rakkauden tyyppi, jonka tuhoat, jotta se ei katoa ja katoa."

Ajova motivaatio Shin halulle kertoa tarina Baossa oli hänen kokemuksensa aasialaisuudesta maassa, jossa ei ollut aasialais-amerikkalaista mediaa. Hänen vaikutteitaan ovat ne, jotka ovat peräisin siitä, että he ovat kasvaneet katsomassa aasialaisia elokuvia ja animaatioita, mukaan lukien Studio Ghibli . Aluksi Shi oli huolissaan siitä, että loppu oli liian tumma ja että se ei olisi paikallaan Pixar -elokuvalle, mikä sai hänet kirjoittamaan vesitetyn version. Kuitenkin kun hän pystytti sen hänelle mentori, Pete Docter , joka tuli vastaavana tuottajana Bao , hän kannusti Shi kentälle tummempi versio, ja pysyä uskollisena hänen alkuperäinen idea ja edullisen tyyli sanoen: "Älä pelkää painosta sitä, ole niin kulttuurisesti erityinen kuin haluat sen olevan. "

Vaikka Shi menikin odottamansa tummemman lopun kanssa, oli olemassa useita erilaisia luonnoksia siitä, miten lopetus toteutettaisiin oikein. Hän halusi kuvata tämän ajatuksen siitä, että äiti söi höyrytettyä pullalapsiaan, mutta tavalla, joka sopi sekä viskeraalisesti lapsille että selkeästi. Shi totesi, että kohtauksen luonnokset sisälsivät enemmän häiritseviä kuvia. Eräs vedos osoitti erityisesti, että äiti todella pureskeli höyrytettyä pullaa muutaman hetken itkien ennen kuin nielaisi poikansa. Shi selitti, kuinka hän näyttäisi tämän version muille ja "he olisivat todella, todella järkyttynyt siitä". Shi otti tämän palautteen ja loi lopullisen version, joka teki siitä lyhyen, jossa äiti ottaa nyytin ja nielee pojan yhdellä kertaa pureskelematta osoittaakseen "nopean intohimorikoksen".

Shi jatkoi sanomalla, että Bao oli esimerkki lasten tarina mukana tummempia elementtejä ja teemoja, jotka hän uskoi olivat tärkeitä, ja nykyajan tulkinta joidenkin tummempi-aiheisia satuja joka inspiroi häntä, kuten Gingerbread Man ja aasialaisia tarinoita vauvojen löytämisestä ruoasta, kuten persikoista. Hän halusi kokeilla näitä ideoita, koska hän "rakasti aina sitä, miten he leikkivät vaaleilla ja tummilla elementeillä. Nämä pienet hahmot ovat niin söpöjä, mutta maailma haluaa syödä ne." Shi uskoo, että yhteiskunnan tulisi omaksua lastenelokuvia, joissa on tummempia elementtejä, kuten Something Wicked This Way Comes ja The Dark Crystal, koska ne voivat olla yhtä opettavaisia kuin kevyemmät elokuvat. Shi uskoo, että lastenelokuvien täytyy esitellä enemmän näitä teemoja ja näyttää ne yhtä tasokkaasti kuin nämä kevyemmät tarinankerronnan elementit. Hän haluaa, että lapset ymmärtävät, kuinka yleisiä tummat elementit ovat päivittäin, ja varustamaan heidät todellisessa maailmassa tarvitsemillaan työkaluilla.

Vaikka Bao hyväksyttiin tuotantoon vuonna 2015, Shi tiesi, että se olisi pitkä ja epävarma matka, ja lyhytelokuvat rinnastetaan Pixarin indie -siipiin, jonka on lainattava ihmisiä, jotka ovat vapaita pariksi viikoksi kerrallaan elokuvien välillä . Baon piti siis työskennellä hitaammin, luovammin ja joustavammin. Tuotanto sai tietää vain, että se yhdistetään Incredibles 2: n kanssa vuotta ennen elokuvan julkaisua. Shi piti pariliitoksen teemallisesti sopivana, koska molemmat elokuvat, hänen mielestään, juhlivat äitejä. Hänen tarinansa sovittaminen kahdeksan minuutin juoksuun pakotti Shin olemaan taloudellinen ruoan kanssa.

Shi piti elokuvaa esimerkkinä tarinoista, joita Pixar oli omaksunut omaksumaan enemmän monimuotoisuutta ja kulttuurinäkökulmia, tien, joka oli päällystetty aiemmilla Pixar -elokuvilla, mukaan lukien Pixar -lyhyt, Sanjayn Super Team ja vuoden 2017 elokuva Coco .

Animaatio

Tutkitakseen lyhyessä ajassa esiteltävää ruokaa (joista monet olivat innoittamia Shin vanhempien tekemistä suosikkiruokista), miehistö teki monia höyrytettyjä pulla- ja Sichuan -ravintolamatkoja San Franciscossa ja Oaklandin Chinatownissa . Shin äiti toimi jopa konsulttina, koska hän oli luova maahanmuuttajanainen, joka teki omia reseptejä ja höyrytti pullamuotoja. Hän tuli Pixariin kahdesti pitämään höyrytettyjä pullavalmistuskursseja miehistölle, joka tarjosi myös video-ohjeen taikinan vaivaamisesta ja kääreiden valmistamisesta elokuvan avauskuville.

Vaikka lopputuote näytti ruokahaluiselta, ruoan animointi osoittautui erityisen haastavaksi FX -taiteilijoille. Ruoka on orgaanista ja rapeaa, mikä vaikeutti renderointia. Vaivaaminen ja kääriminen olivat elokuvan kalleimpia ja monimutkaisimpia laukauksia, ja sianlihatäytteisellä höyrytetyllä pulla -ampumalla kesti kokonaiset kaksi kuukautta, koska raa'an sianlihan näyttäminen ruokahalulta oli vaikeaa.

Ruoan animointi sisälsi samanlaisia periaatteita kuin ruokakuvauksessa: liioiteltiin ja korostettiin asioita, joita ei ole olemassa. Värien täytyi olla kylläisiä ja isompia paloja porkkanoita ja sipulia oli lisättävä. Täytteiden fysiikan ja koostumuksen saaminen oli vaikeaa, koska liian vetisen tekeminen vaarantaisi sen muistuttavan tahnaa tai hummusta. Toinen monimutkainen laukaus sisälsi itse höyrytetyn pullon taittamisen, koska täytteen on törmättävä kääreeseen realistisella tavalla, kun äidin sormet puristavat kääriä kiinni.

Shi kuvaili animaatiota erittäin orgaanisena kokonaisuutena. Animaattoreille annettiin viitteenä sarjakuvamaisia japanilaisia animaatioita, joissa oli erittäin painettuja ilmaisuja. Höyrytetty pullahahmo on valmistettu taikinasta, joten animaatio tehtiin korostamaan hänen squishy ja orgaanisia ominaisuuksia. Tämä näkyy hänen erittäin joustavassa suussaan, joka avautuu sekä erittäin suureksi että pieneksi. Hänen raajansa ulottuvat ja hän on pomppiva. "Squishy, pyöreä ja yksinkertainen" oli periaate, jota sovellettiin koko elokuvaan, mukaan lukien ihmiset, maailma ja lavasteet. Kaikki oli asetettu paksuksi ja hyvin matalaksi maahan, kun taas Chinatownin tuotteet olivat ylisuuria. Kalvon reunat eivät ole täysin suoria. Hän selitti: "Halusimme, että maailmassa olisi tämä täydellinen epätäydellisyys tunteakseen enemmän käsintehtyjä, henkilökohtaisia ja lämpimiä."

Shi selitti, kuinka hän työskenteli lukuisten naisvalvojien kanssa tiimissään Baolle. Erityisesti tuotantosuunnittelija Rona Liu, joka on kiinalaisamerikkalainen, auttoi varmistamaan, että elokuvan mallit esittivät aitoutta kuvaillessaan kiinalaista kulttuuria käyttäen hänen henkilökohtaista elämäänsä, aivan kuten Shi. Valokuvat heidän vanhempiensa taloista sekä koko henkilökunnan tutkimusmatkat kauppoihin ja dim sum -ravintoloihin, myös San Franciscon Chinatownin ja Oaklandin kauppoihin, olivat viittaus elokuvan tuotantosuunnitteluun.

Shi teki Torontosta Baon kunniaksi kunnioittaa kotikaupunkiaan ja helpottaa realismin tunnetta. Tämän aitouden vangitsemiseksi Liu auttoi seuraamaan kulttuurisia yksityiskohtia, kuten liesi polttimia peittävää tinakalvoa , television tchotchkeja , taustalla olevaa riisinkeitintä ja soijakastikepulloja. Jotkut yksityiskohdat, kuten keittiön pöydän wc-paperi, kohtasivat jonkin verran hämmennystä muilta kuin aasialaisilta miehistön jäseniltä. Tämä on yleinen käytäntö maahanmuuttajien keskuudessa, koska se on käytännöllisempää kuin kahdenlaisen paperin ostaminen, ja Shi varmisti, että se sisällytettiin siihen. Muita tuotantomiehistön jäseniä kehotettiin myös käymään tietyissä paikoissa Chinatownissa ostamaan ja syömään, jotta elokuva olisi aito.

Vapauta

Elokuva sai ensi -iltansa Tribeca -elokuvajuhlilla 21. huhtikuuta 2018 ja seurasi myöhemmin Incredibles 2 -elokuvaa teattereissa. Ennen joululomaa vuonna 2018 Pixar asetti Baon vapaasti suoratoistettavaksi YouTubeen viikon ajan, ja ensimmäinen kerta, kun studio on tarjonnut lyhytkaluston tällä tavalla.

Vastaanotto

Bao on hyväksyntä luokitus 89% enemmän kuin tarkastelun lukijaohjelma verkkosivuilla Rotten Tomatoes , perustuu yhdeksään arvostelua, joiden keskimääräinen arvosana oli 8,40 / 10.

Vuonna Verge n katsaus Ihmeperhe 2 , Tasha Robinson kuvattu Bao kuin 'äärimmäisen emotionaalinen pikku elokuva' ja 'täydellinen täydennys' on tärkein ominaisuus. Inkoo Kang Slatesta kutsui elokuvaa "aasialais-maahanmuuttajakokemuksen liikkuvaksi koteloimiseksi". Jess Lee, Digital Spy, sanoi, että elokuva "osui äärimmäisen lähelle kotia", ja lisäsi, että tarinassa on "yleismaailmallisia teemoja, joiden pitäisi resonoida useimpiin kulttuureihin".

Petrana Radulovic Polygonista sanoo, että "monet" aasialaiset amerikkalaiset ottivat elokuvan hyvin vastaan, vaikka jotkut ei-aasialaiset katsojat pitivät lyhyttä hämmentävänä.

Lisa Wong Macabasco of Vogue näki Bao tarinana, jonka emotionaalinen resonanssi on peräisin, miten se sulakkeet sen teemoja ruokaa ja perheen. Kun otetaan huomioon äitihahmon esittämä tyhjän pesän oireyhtymä , Shi joutui kertomaan omista kokemuksistaan kiinalaisten maahanmuuttajien tyttärenä. Tekemällä äidistä päähenkilön, Shi asettuu oman äitinsä kenkiin osoittamaan tunteellista matkaansa, kun hän omistaa elämänsä lapsen kasvattamiseen, ja joille ajatus ensiluokkaisesta rakkaudesta saa hänet tuhoamaan jotain estääkseen sitä pakenemasta. hänen. Macabasco piti myös elokuvaa kulttuurisesti merkittävänä, koska se oli esimerkki siitä, kuinka Pixar omaksui tarinoita erilaisista kulttuuritaustoista.

Kiitokset

24. helmikuuta 2019 elokuva voitti Oscarin Best animoitu lyhytelokuva klo 91. Academy Awards .

Viitteet

Ulkoiset linkit

Opiniones de nuestros usuarios

Marko Määttä

Tämä Bao (elokuva) koskeva merkintä on auttanut minua saamaan huomisen työni valmiiksi viime hetkellä. Näin jo itseni palaamassa Wikipediaan, mitä opettaja kielsi meitä tekemästä. Kiitos, että pelastit minut

Julius Hirvonen

Tässä postauksessa Bao (elokuva) olen oppinut asioita, joita en tiennyt, joten voin nyt mennä nukkumaan

Kari Hietala

Oikein. Se antaa tarvittavat tiedot Bao (elokuva)., Correct

Joni Pesonen

Bao (elokuva) koskevat tiedot ovat totuudenmukaisia ja erittäin hyödyllisiä. Hyvä

Matti Korhonen

Hieno postaus aiheesta _muuttuja., Hieno postaus aiheesta _muuttuja.