Barbad



Kaikki tieto, jota ihmiset ovat vuosisatojen aikana keränneet Barbad:stä, on nyt saatavilla internetissä, ja me olemme koonneet ja järjestäneet sen sinulle mahdollisimman helposti saatavilla olevalla tavalla. Haluamme, että saat kaiken haluamasi tiedon Barbad:stä nopeasti ja tehokkaasti, että kokemuksesi on miellyttävä ja että tunnet todella löytäneesi etsimäsi tiedot Barbad:stä.

Tavoitteidemme saavuttamiseksi olemme pyrkineet paitsi hankkimaan mahdollisimman ajantasaista, ymmärrettävää ja totuudenmukaista tietoa Barbad:stä, myös varmistamaan, että sivun ulkoasu, luettavuus, latausnopeus ja käytettävyys ovat mahdollisimman miellyttäviä, jotta voit keskittyä olennaiseen, tietäen kaikki Barbad:stä saatavilla olevat tiedot, ilman että sinun tarvitsee huolehtia mistään muusta, olemme jo huolehtineet siitä puolestasi. Toivomme, että olemme saavuttaneet tavoitteemme ja että olet löytänyt haluamasi tiedot Barbad:stä. Joten toivotamme sinut tervetulleeksi ja kannustamme sinua jatkamaan scientiafi.com:n käyttökokemuksen nauttimista.

Brbad
BarbadPahlbod.jpg
Yksityiskohta postuumisti 1664 kuvaava maalaus Barbad pelaa Barbat varten Khosrow II .
Katso koko kuva
Syntynyt
Merv tai Jahrom
Kuollut
aktiivisena fl. 6. vuosisadan loppu - 7. vuosisadan alku CE
Liike Sasanilaista musiikkia

Barbad tai Brbad ( Persian : , useita muita nimiä , FL. Myöhään 6. - varhain 7. vuosisadalla CE ) oli persialainen runoilija-muusikko, lutenist , musiikki teoreetikko ja säveltäjä Sasanian musiikkia joka toimi päätoimittaja Väinämöinen-runoilija alle Shahanshah Khosrow II ( r . 590628 ). Barbat pelaaja, hän on tärkeimpiä luvut historian Iranin / persia musiikkia ja oli kaikkein erottaa Persian muusikko aikansa. Pidettiin erityisen suuressa arvossa, jonka Khosrow, hän esiintyy usein Persian kirjallisuuden , tunnetuimpina Ferdowsi n Shahnameh . Tällaisten viitteiden sisältö ja runsaus osoittavat hänen ainutlaatuisen vaikutuksensa aikansa musiikkiin ja kulttuuriin, ja jotkut lähteet ovat julistaneet hänet "persialaisen musiikin perustajaksi". Huolimatta niukasta elämäkerratiedosta, Barbadin historia on yleensä turvattu. Väitettiin syntyneen Mervissä tai Jahromissa , ja hän palveli suurimman osan urastaan Khosrow'n alla, kunnes Kavad II murhasi hänet , jolloin Barbad joko jätti tehtävänsä tai myrkytettiin.

Barbadille on perinteisesti myönnetty erilaisia keksintöjä persialaisen musiikin teoriassa ja käytännössä; tiedemiehet ovat kuitenkin sittemmin tarkistaneet, että ne ovat sen sijaan olleet tärkeitä parannuksia. Vaikka yksi runo on säilynyt ja joidenkin otsikot ovat tunnettuja hänen teoksistaan, mikään Barbadin sävellyksistä ei ole säilynyt. Ei Sasanian lähteistä keskustella Barbad, mikä viittaa hänen maineensa oli säilynyt läpi suullisen perinteen , kunnes ainakin aikaisintaan kirjallinen selvitys runoilija Khaled ibn Fayyaz ( d. C. 718 ). Hänen työnsä säilyi ainakin 10. vuosisadalla, ja sitä kuvailtiin "taiteellisen saavutuksen malliksi". Barbad on edelleen kuuluisa hahmo nykypäivän Iranissa, Afganistanissa ja Tadikistanissa .

Nimi

Kuolemanjälkeiset lähteet viittaavat Sasanian muusikkoon vähän johdonmukaisesti. Persialaisten lähteiden mukaan "Barbd", kun taas arabialaiset tutkijat käyttävät Fahl (a) huonoa, Bahl (a) huonoa, Fahl (a) wadia, Fahr (a) huonoa, Bahr (a) huonoa ja Brbad/. Nykyaikaiset lähteet käyttävät useimmiten "Brbadia", oikeinkirjoitusta, jonka tanskalainen orientalisti Arthur Christensen väitti ensin oikeaksi. Kuitenkin Saksan orientalisti Theodor Nöldeke ehdotti, että kirjoitusasu arabian kommentaattorit, kuten "Fahl (a) huono" olivat todella arabicization hänen varsinainen nimi, luultavasti Pahrbad / Pahlbad. Nöldeke lisäsi, että "Brbad" oli virhe tulkittaessa epäselviä Pahlavi -hahmoja. Iranilainen iranologi Ahmad Tafazzoli oli samaa mieltä Nöldeken kanssa ja viittasi Sasanian sinettiin, joka sisältää nimen "Pahrbad/Pahlbad", ja varhaisimman maininnan Sasanian muusikosta, joka käyttää oikeinkirjoitusta - "Bahrbad/Bahlbad", mikä viittaa siihen, että nimi oli arabisoitu.

Konteksti ja lähteet

Musiikki Iranin / Persian ulottuu ainakin kuvauksia kaareva harppujen iältään 3300-3100 eaa, mutta vasta 224-651 CE Sassanidit on huomattava tietoa. Tämä Sasanian levyjen tulva viittaa merkittävään musiikkikulttuuriin Imperiumissa, erityisesti zoroastrianismin hallitsemilla alueilla . Monet Sasanian Shahanshahs olivat innokkaita kannattajia musiikin, perustaja valtakunnan Ardair I ja Bahram V . Khosrow II ( r . 590-628 ) oli merkittävin suojelija , hänen hallituskautensa pidettäisiin kulta Persian musiikkia. Muusikoita Khosrow'n palveluksessa ovat zdvar-e Changi, Bmshd , harpisti Nagisa (Nakisa), Ramtin , Sarkash ja Barbad, joka oli kuuluisin. Nämä muusikot olivat yleensä aktiivisia minstrelleinä , jotka olivat esiintyjiä, jotka työskentelivät sekä tuomioistuimen runoilijoina että muusikoina; Sasanian valtakunnassa ei ollut juurikaan eroa runouden ja musiikin välillä.

Vaikka monet Lähi Persian (Pahlavin) tekstit Sassanidit hengissä vain yhden Khusraw qubadan va ridak -Sisältää kommentoidaan musiikki, että kumpikaan sitä tai muita Sasanian lähteistä keskustella Barbad. Barbad maine on täytynyt tarttuu suullisen perinteen , kunnes ainakin aikaisintaan lähde: arabiankielinen runo Khaled ibn Fayyaz ( d. C. 718 ). Myöhemmissä muinaisissa arabialaisissa ja persialaisissa lähteissä Barbad on eniten keskusteltu Sasanian muusikko, vaikka hän on harvoin mukana yksinomaan musiikille omistetuissa kirjoituksissa. Harvinainen poikkeus tähän on lyhyt maininta Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Nishbrn musiikkiteoksessa Rasaleh-i musiqi-i . Muinaiset lähteet antavat yleensä äärimmäisen vähän elämäkerratietoja, ja suurin osa saatavilla olevasta on kääritty mytologisiin anekdootteihin. Tarinoita Ferdowsi n Shahnameh kuuluvat tunnetuimpien tilit Barbad. Muita tärkeitä lähteitä mukana Ferdowsi aikalainen Al-Tha'alibi , hänen Ghurar al-Saya sekä Khosrow ja Shirin ja Haft Peykar alkaen Nizami n Khamsa on Nizami .. Tästä huolimatta lukuisia tarinoita kuvaavat hänet legendaarinen yhteydessä tutkijat pitävät Barbadia yleensä historiallisena persoonana .

Elämäkerrallisia fragmentteja ja legendoja

Aikainen elämä

Esimerkki Ferdowsin Shahnamehin käsikirjoituksesta, joka kuvaa Barbadia (ylhäällä vasemmalla) piilotettuna puihin, jotka pelaavat Khosrowa varten (alhaalla oikealla). [19]
Esimerkki siitä käsikirjoitus Ferdowsi n Shahnameh , joka kuvaa Barbad (ylhäällä vasemmalla) piilossa puiden pelaa Khosrow (alhaalla oikealla).

Barbadin syntymäpaikan sijainnista on ristiriitaisia muinaisia kertomuksia. Vanhemmat lähteiden tallentaa kaupungin Merv Koillis Khorasan maakunnassa , kun taas myöhemmissä teoksissa antaa Jahrom , pieni kaupunki eteläpuolella Shiraz on frs . Tafazzoli väitti, että Jahromin nauhoittaneet kirjailijat viittasivat Ferdowsin Shahnamehin linjaan, jonka mukaan Barbad matkusti Jaromista Ctesiphonin pääkaupunkiin, kun Khosrow murhattiin; Itse asiassa moderni historioitsija Mehrdad Kia tallentaa vain Mervin.

Runoilijat Ferdowsi ja hänen nykyajansa Al-Tha'alibi kertovat molemmat tarinan siitä, että Barbad oli lahjakas nuori muusikko, joka etsi paikkaa hovimestariksi Khosrow II: n alla-kateellinen päätuomari Sargis (tai Sarkas) oletettavasti estänyt tämän. Sellaisena Barbad piiloutui kuninkaalliseen puutarhaan pukeutumalla täysin vihreään; Sitten Khosrow käveli ohi joko juhlan aikana tai iltakävelyn aikana. Barbad lauloi luultonsa kanssa kolme kappaletta: Dd-frd ("jumalan luoma"), Peykr-e gord ("sankarin taistelu" tai " Farkarin loisto ") ja Sabz dar sabz ("vihreä vihreässä") . Khosrow teki heti vaikutuksen ja määräsi Barbadin nimittämään pääsihteeriksi, joka tunnetaan nimellä shah-i ramishgaran . Nizamin elokuvissa Khosrow ja Shirin Khosrow II: n sanotaan nähneen unta, jossa hänen isoisänsä Khosrow I ennusti, että hänellä olisi "Barbar -niminen mestari, jonka taiteesta voisi jopa myrkky maistua herkulliselta".

Tarinoita Khosrow'n kanssa

Oikeudestaan Barbad oli Khosrow'n suosikkimuusikko, ja tästä arvovallasta löytyy monia tarinoita. Hänen suhteensa Khosrow'n kanssa oli kuulemma sellainen, että muut tuomioistuimen jäsenet pyytäisivät hänen apuaan sovittelussa heidän ja Shahanshahin välillä. Tarina Nizamin Khosrow'ssa ja Shirinissä kertoo Khosrowista ja Shirinistä kuin yhdessä, mutta pakotettu eroamaan poliittisista syistä; Khosrow menee naimisiin jonkun muun kanssa, mutta pian hänet muistutetaan Shirinistä. Kaksi myöhemmin tapasivat ja järjestivät Nagisan laulamaan Shirinin rakkaudesta Khosrowa kohtaan, kun taas Barbad lauloi Khosrowin rakkaudesta Shiriniin. Duetto sovittanut pari ja tallennettiin Nizami 263 couplets . Ajatus musiikin asettamisesta runoudeksi hahmojen tunteiden esittämiseksi oli ennennäkemätön persialaisessa musiikissa. Mukaan Ibn al-Faqih al-Hamadani n Kitab al-Buldan , Khosrow vaimo Shirin pyysi Barbad muistuttamaan Khosrow lupaukseen rakentaa hänelle linnan; hän lauloi laulun tehdäkseen sen ja hänet palkittiin Isfahanin lähellä sijaitsevalla kartanolla hänelle ja hänen perheelleen. Mukaan seldukkien tutkija Nizam al-Mulk , Barbad vieraillut hovimieheksi joka oli vangittiin Khosrow ja kun hänelle torui jonka Shahanshah, joka on "nokkela huomautus" riitti tilanteen ratkaisemiseksi.

In Abu al-Faraj al-Isfahani 's Kitab al-Aghani , kiivas kilpaileva muusikko kerran virittämättömällä jouset Barbad n luuttu aikana kuninkaallisen juhla. Palattuaan esiintymään Barbad alkoi soittaa; kuninkaalliset säännöt kieltävät virityslaitteet Shahanshahin läsnä ollessa, mutta Barbadin taito oli sellainen, että hän pystyi sopeutumaan virittämättömiin jousiin ja soittamaan kappaleet riippumatta. Al-Isfahani katsoi tämän tarinan Ishaq al-Mawsilille (776856) -kuuluisaksi harrastajaksi Harun al-Rashidin johdolla-, joka väitti kertoneen tarinan ystävilleen.

Barbadin suosituimpiin legendoihin kuuluu Khosrow'n rakastettu hevonen Shabdiz . Tässä tarinassa Khosrow julisti, että kun Shabdiz kuoli, kaikki uutisen ilmoittaneet teloitetaan. Shabdizin kuoleman jälkeen kukaan tuomioistuimen jäsenistä ei halunnut ottaa riskiä välittää uutisia. Ongelman ratkaisemiseksi Barbad lauloi surullisen laulun, ja Khosrow, ymmärtäen kappaleen tarkoituksen, totesi "Shabdiz on kuollut"; Barbad vastasi "Kyllä, ja majesteettisi ilmoitti siitä", mikä estää kuoleman mahdollisuuden. Tämä tarina välitetään aikaisintaan runoilija Khaled ibn Fayyaz ( d. C. 718 ), jossa myöhemmin tilien Al-Tha'alibi, Zakariya al-Qazwini ja Yaqut al-Hamawi . Iranista, Turkista ja Keski -Aasiasta on tallennettu monia samankaltaisia muinaisia tarinoita, jotka koskevat muusikoita, jotka käyttävät musiikkia ilmaisemaan hallitsijan hevosen kuolemaa välttääkseen hallitsijan vihan julistajaa kohtaan. Eri palasten varten Khwarazm dutar , Kirgisian komuz ja Kazakstanin DOMBRA rele vastaavia tarinoita. Tafazzoli väittää, että tarina osoittaa Barbadin ainutlaatuisen vaikutuksen Khosrowyn, kun taas musiikkitieteilijä Lloyd Miller ehdottaa, että tämä ja vastaavat tarinat viittaavat siihen, että musiikki ja muusikot yleensä vaikuttivat merkittävästi poliittisiin johtajiinsa.

Kuolema

Hänen syntymäpaikkansa tavoin Barbadin elämän viimeisten vuosien ympärillä on ristiriitaisia kertomuksia. Ferdowsin mukaan Barbad ryntäsi Jahromista Ktesifonin pääkaupunkiin Kavad II: n murhan jälkeen . Saapuessaan hän lauloi elegioita , katkaisi sormensa ja poltti soittimet kunnioituksesta.

Musiikki

Yleiskatsaus

Barbad oli aktiivinen runoilija-muusikko, lutenisti , musiikkiteoreetikko ja säveltäjä. Hänen sävellyksiinsä kuului panegyrics , elegies ja jakeet. Nämä tehtiin itse festivaaleilla kuten Noruz ja Mehregan sekä valtion juhlia ja voiton juhlia. Vaikka mikään sävellyksistä ei ole säilynyt, nimet ovat säilyneet joillekin, ja ne viittaavat monenlaisiin aiheisiin, joita hän musiikillisesti harrastaa. Farhat on alustavasti ne on lajiteltu eri ryhmiin: eeppinen lomakkeet perustuvat historiallisiin tapahtumiin, sukulaiset-i Iraj ( syttyy 'kosto Iraj'), sukulaiset-i Siavash ( syttyy 'kosto Siavash'), ja Taxt-i Ardashir ( lit.``Ardashirin valtaistuin ''); kappaleet, jotka liittyivät Sasanian kuninkaalliseen hoviin, Bagh-i shiriniin ( lit. ' Shirinin puutarha'), Bagh-i Shahryariin ( lit. 'Suvereenin puutarha') ja haft Ganjiin ( lit. 'seitsemän aarretta'); ja "kuvailevia sävellyksiä", roshan charagh ( s. "kirkkaat valot"). Mukaan molemmat oppineiden Ibn al-Faqih ja Yaqut al-Hamawi, Barbad kirjoitti Bag-e nakjiran ( syttyy "Garden of the Game) työntekijöille, jotka oli hiljattain päättynyt puutarhoissa Qasr-e Shirin .

Yksi runo Barbad selviää, vaikka on mainitussa tilassa päässä Kitab al-lahw wa al-malahi mukaan Ibn Khordadbeh ( d. C. 910 ). Teos on kolmen hemistichin panegyriikka Lähi-Persiassa, mutta sillä on arabialainen kirjoitus ; mikään sen musiikista ei ole säilynyt. Christensen ehdotti vuonna 1936, että teksti Khvarshdh rshan ( lit. "Loistava aurinko") on peräisin runosta, jonka on kirjoittanut ja esittänyt Barbad itse tai toinen aikansa runoilija-muusikko. Teksti löytyy ryhmästä manikealaisia käsikirjoituksia Turpanissa , Xinjiangissa , Kiinassa, ja se on kirjoitettu keski -persiaksi, jota Barbad olisi käyttänyt. Siinä on neljä 11 tavun riviä ja sen nimi muistuttaa Sasanian melodiaa Aryishn khvarshdh ( lit. 'Auringon kauneus').

Loistava aurinko, säteilevä täysikuu
Loistava ja säteilevä puun rungon takana;
Innokkaat linnut kulkevat sen ympärillä täynnä iloa,
kyyhkyset ja värikkäät riikinkukot.

- Khvarshdh rshan ( lit. " Kirkas aurinko"), attri. tuntematon Sasanian muusikko

Barbadia pidetään perinteisesti monien persialaisen musiikkiteorian ja -käytännön keksijöinä. Al-Tha'alibi ensin hyvittäneen luotaessa järjestäytynyttä modaalinen järjestelmä seitsemän "Royal tilat" ( al-oruq al-molukiya ) , joka tunnetaan vaihtelevasti xosrovani ( persialainen : ), Haft osravni tai khosravani . Tämän määritelmän toistavat myöhemmin tutkijat, kuten Al-Masudi ja Qutb al-Din al-Shirazi . Näistä kuninkaallisista muodoista Barbad loi 30 "johdannaistilaa" ( lahn ) ja 360 melodiaa ( dastan ). Seitsemän, 30 ja 360 muunnelman rakenne vastaa zoroastrian kalenterin päivien, viikkojen ja kuukausien määrää . Etnomusikologi Hormoz Farhat toteaa, että tarkkaa syytä tähän ei tiedetä, mutta mukaan Hamdallah Mustawfi n Tarikh-i guzida , Barbad lauloi yksi 360 melodiat kunkin päivä Shahanshah. Al-Tha'alibi kirjoitti, että seitsemän kuninkaallista tilaa oli vielä elinaikanaan, 9611039. Lisätietoja näiden aiheiden, teorioiden tai koostumusten luonteesta ei ole säilynyt.

Maine

Barbad n luuttu oli neljän kielisoitin Barbat , mikä taas erittäin suosittu Barbad n kertaa, laitteisto-yksikään jotka selviävät-lopulta korvattiin Oud . Musiikkitieteilijät Jean Than ja Zia Mirabdolbaghi huomauttavat, että instrumentin asteittaisesta käytöstä poistamisesta huolimatta "termi barbat säilyi vuosisatojen ajan klassisen runouden kautta symboloimalla persialaisen musiikkiperinteen kulta -aikaa, jota palvelevat taiteilijat, kuten Brbad". Myöhemmin lähteistä säännöllisesti ylistävät Barbad ja joistakin on hänelle muistokirjoitus nimellä "perustaja Persian musiikkia". Häntä pidetään aikansa merkittävimpänä muusikkona, ja hän on yksi Iranin/persialaisen musiikin historian suurista hahmoista . Vuonna Sharh bar Kitab al-adwar , Al-Sharif al-Jurjani -whom työ johtuu-sanoo:

"Muinaisten muusikoiden joukossa oli niitä, jotka eivät koskaan soittaneet samaa melodiaa kahdesti kuninkaan läsnä ollessa. Tällainen oli Barbad, joka eli [Khosrow II]: n aikana. Hän huolehti tutkiakseen yleisönsä hyvin. Hän kiinnitti huomiota hänen kuuntelijoidensa sielu, ja sitten hän improvisoi sanoja ja melodian, jotka sopivat tilaisuuteen ja vastaavat täydellisesti jokaisen ihmisen toiveita. menneisyydessä eikä hänen aikansa omistanut tällaista taiteilijaa. "

- al-Jurjani ( attri. ), Sharh bar Kitab al-adwar

Barbadiin liittyvien tarinoiden ylivoima ja usein välittäminen osoittavat hänen suosionsa paljon hänen kuolemansa jälkeen. Nykypäivän Iranissa, Afganistanissa ja Tadikistanissa Barbad on edelleen kuuluisa hahmo. Vuosina 1989 ja 1990 Tadikistanin hallituksen kulttuurijärjestelmä kannusti kansaansa olemaan ylpeitä Barbadin saavutuksista; Barbadille annetut panegyriikat ovat osa Tadikistanin hallituksen suurempaa pyrkimystä välittää "ennen islamilaista Iranin sivilisaatiota saavutukset" Tadikistaniksi. Dushanben suurin Tadikistanin musiikkisali on nimeltään "Kokhi Borbad" Barbadin mukaan. Muusikko Firoozeh Khazrai kiteyttää Barbadin perinnön sellaisenaan:

"Barbadille osoitettujen asioiden lähteistä ja luonteesta voimme päätellä, että Barbad selviytyi suullisessa populaarikulttuurissa, joka sai hänet ikuistumaan kertomalla jatkuvasti vanhoja tarinoita hänestä ja hänen musiikkinsa legendaarisesta voimasta ja kehräämällä uusia. Vaikka kaikki nämä tarinat mytologisoivat Barbadia kertomatta meille mitään varmaa tietoa hänen musiikkinsa todellisesta luonteesta, ne korostavat minstrelin vertaansa vailla olevaa auktoriteettia ja voimakasta otetta, jota hän ja hänen musiikkinsa käyttivät edelleen Sasanian jälkeisten ihmisten mielikuvitukseen aikakausi. "

- Firoozeh Khazrai

Huomautuksia

Viitteet

Bibliografia

Kirjoja ja lukuja
Lehti- ja tietosanakirjaartikkeleita

Lue lisää

Ulkoiset linkit

"Barbad ja Nakis" , Barbadin innoittama kappale, jonka esitti Tanbur -soitin Nur Ali Elhi Encyclopædia Iranica -lehdessä

Opiniones de nuestros usuarios

Matilda Anttila

Luulin jo tietäväni kaiken Barbad, mutta tässä artikkelissa sain selville, että jotkin yksityiskohdat, joita pidin hyvinä, eivät olleetkaan niin hyviä. Kiitos tiedoista

Mikael Jokela

Kiitos tästä Barbad koskevasta kirjoituksesta, juuri sitä tarvitsin., Kiitos tästä Barbad koskevasta kirjoituksesta, juuri sitä tarvitsin.

Mira Riikonen

Tarvitsin jotain erilaista tietoa Barbad, ei niitä tyypillisiä juttuja, joita aina lukee internetissä, ja pidin tästä _muuttuja-artikkelista., Hieno artikkeli Barbad., Hieno artikkeli Barbad

Patrick Peltonen

Tämä viesti aiheesta _muuttuja on voittanut minulle vedon, mitä vähemmän jättää hyvät pisteet., Tieto aiheesta _muuttuja on voittanut minulle vedon, mitä vähemmän jättää hyvät pisteet.