Barbara Kirshenblatt-Gimblett



Kaikki tieto, jota ihmiset ovat vuosisatojen aikana keränneet Barbara Kirshenblatt-Gimblett:stä, on nyt saatavilla internetissä, ja me olemme koonneet ja järjestäneet sen sinulle mahdollisimman helposti saatavilla olevalla tavalla. Haluamme, että saat kaiken haluamasi tiedon Barbara Kirshenblatt-Gimblett:stä nopeasti ja tehokkaasti, että kokemuksesi on miellyttävä ja että tunnet todella löytäneesi etsimäsi tiedot Barbara Kirshenblatt-Gimblett:stä.

Tavoitteidemme saavuttamiseksi olemme pyrkineet paitsi hankkimaan mahdollisimman ajantasaista, ymmärrettävää ja totuudenmukaista tietoa Barbara Kirshenblatt-Gimblett:stä, myös varmistamaan, että sivun ulkoasu, luettavuus, latausnopeus ja käytettävyys ovat mahdollisimman miellyttäviä, jotta voit keskittyä olennaiseen, tietäen kaikki Barbara Kirshenblatt-Gimblett:stä saatavilla olevat tiedot, ilman että sinun tarvitsee huolehtia mistään muusta, olemme jo huolehtineet siitä puolestasi. Toivomme, että olemme saavuttaneet tavoitteemme ja että olet löytänyt haluamasi tiedot Barbara Kirshenblatt-Gimblett:stä. Joten toivotamme sinut tervetulleeksi ja kannustamme sinua jatkamaan scientiafi.com:n käyttökokemuksen nauttimista.

Barbara Kirshenblatt-Gimblett (syntynyt 30. syyskuuta 1942 Torontossa , Ontariossa ) on performanssin ja juutalouden tutkija ja museoammattilainen. New Yorkin yliopiston suorituskyvyn tutkimusprofessori Emerita tunnetaan parhaiten monitieteisestä panoksestaan juutalaisuuteen ja museoiden, matkailun ja kulttuuriperinnön teoriaan ja historiaan. Hän on tällä hetkellä päänäyttelyn kuraattori ja johtajan neuvonantaja Varsovan Puolan juutalaisten historian museossa .

Elämäkerta

Barbara Kirshenblatt-Gimblett syntyi Torontossa Ontariossa toisen maailmansodan aikana ja kasvoi Toronton keskustan maahanmuuttaja-alueella välittömien sodanjälkeisten vuosien aikana. Molemmat hänen vanhempansa olivat juutalaisia ja syntyivät ja kasvoivat Puolassa . Hänen äitinsä tuli Kanadaan Brze Litewskistä vuonna 1929 ja isänsä Opatówista vuonna 1934. Hän osallistui Orde Streetin julkiseen kouluun ja Northview Heights Collegiateen sekä Farband Shuleen, Peretz Shuleen ja D'Arcy Talmud Torahiin. Northview Heightsilla hän otti johtavan roolin George Bernard Shaw'n Saint Joanissa, joka esiteltiin Sears-draamafestivaaleilla. Hän asui Israelissa vuosina 1961-1962 ja opiskeli ulpanissa , työskenteli Kibbutz Revivimin parissa , opetti manuaalista koulutusta oppimisvaikeuksista kärsiville pojille Tel Avivissa ja teki tutkimusta tekstiileistä Jerusalemissa . Palattuaan Torontoon hän aloitti yliopisto-opinnot ja akateemisen uran. Hän meni naimisiin taiteilijan Max Gimblettin kanssa vuonna 1964. He ovat asuneet ja työskennelleet Yhdysvalloissa vuodesta 1965.

Akateeminen ura

Kirshenblatt-Gimblett on valmistunut Toronton yliopiston englannin kielen pääaineesta vuosina 19621965 ja valmistunut Berkeleyn Kalifornian yliopistosta englantilaisen kirjallisuuden AB: n ja maisterin tutkinnolla vuonna 1967 vuonna 1967. Hän valmistui tohtoriksi vuonna 1972 Indianan yliopistosta Bloomingtonista, jossa hän opiskeli kansanperinnettä , antropologiaa , etnomusikologiaa , sosiolingvistiikkaa ja aineellista kulttuuria arvostetun folkloristin Richard Dorsonin johdolla .

Hänellä on ollut tiedekuntatapaamisia Texasin yliopistossa Austinissa (englanninkielinen kirjallisuus ja antropologia), Columbian yliopistossa (kielitiede ja jiddish-tutkimukset), Pennsylvanian yliopistossa (kansanperinne ja kansanperinne) ja New Yorkin yliopistossa (suorituskyvyn tutkimus) vuodesta 1981. Hän on Suorituskykytieteen professori Emerita ja arvostettu yliopistoprofessori Emerita (kunnia myönnetty vuonna 2002) New Yorkin yliopiston Tischin taidekorkeakoulussa, jossa hän toimi osastonsa puheenjohtajana yli vuosikymmenen. Hän oli myös heprean ja juutalaisen tutkimuksen apulaisprofessori Taiteiden ja tiedekunnan tutkijakoulussa. Hän opetti kursseja jokapäiväisen elämän estetiikasta, maailman messuista, museoista ja matkailusta, ruoasta esittävänä taiteena ja juutalaisesta kulttuurista. Hän on toiminut neuvoa-antavissa komiteoissa kuudessa osastojen välisessä ohjelmassa, mukaan lukien museotutkimus, amerikkalaiset tutkimukset, liberaalitutkimus, metropolitutkimus, uskonnontutkimus ja Aasian / Tyynenmeren / Amerikan tutkimus. Hän kutsui koolle Jeffrey Shandlerin, juutalaisten, median ja kulttuurin työryhmän NYU: n uskonnon ja median keskuksessa yli viiden vuoden ajan. Vuosina 2012-2013 hänellä oli apuraha juutalaisuuden syventävissä Katz-keskuksessa keskittyen maskuliinisuuteen keskiaikaisessa juutalaisuudessa ja kristinuskossa.

Neuvoa-antavat lautakunnat ja roolit

Kirshenblatt-Gimblett toimi American Folklore Societyn presidenttinä vuosina 1988-1992 ja AFS-edustajana American Council of Knowed Societiesissa. Hän palvelee (tai on äskettäin palvellut) seuraavien laitosten hallituksissa ja neuvoa-antavissa komiteoissa: Getty-taiteen ja humanististen tieteiden instituutti; Folklife-ohjelmien ja kulttuurintutkimuksen keskus, Smithsonian Institution; Stanfordin humanistinen keskus; Museohistorian yhdistys; Schlesingerin kirjasto naisten historiasta Amerikassa, Radcliffe College; Juutalaisopintojen yhdistyksen johtokunta ja AJS: n naisten edustajakokous; American Centre for Wine, Food and Arts; Yhteiskuntatieteiden tutkimusneuvosto; ja International Center for Advanced Studies, New York University, mm. Hänet kutsuttiin kutsusta American Academy for Jewish Research ja American Historians Society -yhdistykseen. Hän toimii tällä hetkellä YIVO: n juutalaisten tutkimuslaitoksen akateemisessa neuvottelukunnassa.

Toimituskunnat

Kirshenblatt-Gimblett on toiminut tai toimii tällä hetkellä lehdissä, kuten Museum and Society , International Journal of Heritage Studies , Museum Worlds , Museum Anthropology , Journal on Computing and Cultural Heritage , Journal of History of Collections , Tourist Studies , Contemporary Jewry. , Jewish Cultural Studies , Journal of Yiddish Research , Cultural Anthropology , American Ethnologist , Journal of Folklore Research , Narodna umjetnost: Croatian Journal of Ethnology and Folklore Research , Senses & Society , TDR The Drama Review , Text and Performance: A Journal of Performance Studies , Kaikki juutalaisesta teatterista , postmodernista kulttuurista , Gastronomicasta ja Cuizinesta . Hän on palvellut tai palvelee tällä hetkellä sellaisten kirjasarjojen toimituksissa, kuten California Studies in Food and Culture (University of California Press), Jewish Folklore and Ethnography (Wayne State University Press) ja Jewish Cultural Studies (Littman Library of Jewish Civilization). . Hän palveli toimituksellisen hallituksissa YIVO Encyclopedia juutalaisten Itä-Euroopassa , Encyclopedia of Jewish Folklore , ja Encyclopedia of Food and Culture .

Museot

Kirshenblatt-Gimblett on palvellut tai toimii tällä hetkellä konsulttina kansainvälisesti monissa museoissa, näyttelyprojekteissa ja kulttuurifestivaaleilla, muun muassa Beth Hatefutsoth : Juutalaismuseon museo (Tel Aviv), Juutalainen museo Berliini , Yhdysvaltojen holokaustin muistomuseo (Washington, DC), Yeshivan yliopiston museo (New York), Juutalainen museo (New York), Skirball-museo (Los Angeles), Yhdysvaltain juutalaisen historian kansallismuseo (Philadelphia), Spertusin juutalaisten oppimisen ja johtamisen instituutti ( Chicago), Smithsonian-instituutti ( Washington, DC), National September 11 Memorial & Museum (New York), Jurassic Technology Museum (Los Angeles) ja Los Angeles Festival, mm. Tällä hetkellä hän palvelee neuvottelukunta juutalaismuseo Wienin ja juutalaismuseo ja suvaitsevaisuus keskus Moskovassa.

Hän on kuratoinut näyttelyitä YIVO: n juutalaisen tutkimuksen instituutille , The Jewish Museum (New York) ja Smithsonian Institutionille , ja hän on julkaissut laajasti museoita, viimeksi Nowassa (2011). Hän on ICOM: n , Unescon kansainvälisen museoneuvoston, CAJM: n, Amerikan juutalaisten museoiden neuvoston ja AEJM: n Euroopan juutalaisten museoiden yhdistys.

Vuonna 2006 hän kuuli useita vuosia Puolan juutalaisten historiamuseosta ja suostui johtamaan joukkoa, joka kehitti Puolan juutalaisten 1000-vuotiseen historiaan omistetun multimedian kertomiskokemuksen, perusnäyttelyn.

Kirjoittaminen

He kutsuivat minua Mayer Julyiksi: Maalattuja muistoja juutalaisesta lapsuudesta Puolassa ennen holokaustia , jonka hän kirjoitti isänsä Mayer Kirshenblattin kanssa , mukana oli näyttely maalauksista ja dokumenttielokuva Paint What You Remember . Kirja voitti kolme palkintoa, joista kaksi oli Kanadan juutalaiset kirjapalkinnot , ja oli finalisti kolmessa kategoriassa National Jewish Book Award -palkinnossa . Elokuva kuvaa Mayer Kirshenblattin paluuta kotikaupunkiinsa Opatówiin perheensä kanssa ja lämpimän vastaanoton, jonka hän ja hänen muistonsa saivat siellä asuvilta tänään. Magnes-museossa (Berkeley, Kalifornia) vuonna 2007 avattu näyttely matkusti Juutalaismuseoon (New York) ja Juutalaishistorialliselle museoon (Amsterdam). Ääniopas sai American Museum of Associationilta MUSE-palkinnon vuonna 2010tunnustuksena erinomaisesta saavutuksesta digitaalisen median käytössä "museokokemuksen parantamiseksi ja yleisön houkuttelemiseksi". Näyttelyn painettu versio näytettiin Opatówissa ja Galician juutalaismuseossa Kazimierzissä / Krakovassa. Heräämisen elämä: Puolan juutalaisten nuorten omaelämäkerrat ennen holokaustia, johon Kirshenblatt-Gimblett osallistui, osuu yhteen Kirshenblattin Puolan nuoruuskauden kanssa.

Kirshenblatt-Gimblett on kirjoittanut kohteen Kohdekulttuuri: matkailu, museot ja perintö (University of California Press, 1998). Hän on kirjoittanut The Israel Experience: Studies in Youth Travel and Jewish Identity Harvey Goldbergin ja Samuel Heilmanin kanssa (Jerusalem: Studio Kavgraph, Andrea ja Charles Bronfman Philanthropies, 2002). Hänen muokattuihin kirjoihinsa kuuluu Writing Modern Jewish History: Essays in Honor of Salo W. Baron (Yale University Press, 2006), joka voitti kansallisen juutalaisen kirjapalkinnon ; Taide olla juutalainen nykyaikana (muokattu yhdessä Jonathan Karpin kanssa) (University of Pennsylvania Press, 2007); Museum Frictions: Public Cultures / Global Transformations (toimitettu yhteistyössä Ivan Karpin ja Corinne Kratzin ym. Kanssa) (Duke University Press, 2006); Taide alusta loppuun (toimitettu yhdessä Howard Beckerin ja Robert Faulknerin kanssa, University of Chicago Press, 2005) ja Anne Frank Ei sitoumuksia: Media, mielikuvitus, muisti (yhteistyössä Jeffrey Shandlerin kanssa) (Indiana University Press, 2012).

Kovalaisen kirjat sisältävät Kuva silmissäni: valokuvaus historia Juutalaisten elämä Puolassa, 1864-1939 , Lucjan Dobroszycki (Schocken, julkaistu uudelleen 1995), joka oli mukana maamerkkinä näyttely YIVO instituutin juutalaisten Research at The Jewish Museum ja dokumenttielokuva (julkaistiin äskettäin uudelleen DVD: llä). Hänen muita julkaisujaan ovat Speech Play: Tutkimus ja resurssit kielelliseen luovuuteen (toimittaja ja avustaja); Juutalaisen elämän kangas: Tekstiilit juutalaismuseon kokoelmasta (yhteistyössä Cissy Grossmanin kanssa); Kirjoittajaelämä ; ja lukuisia artikkeleita.

Kunnianosoitukset

Hänet nimitettiin arvostetuksi humanistiksi vuodeksi 2003 Ohelton osavaltion yliopiston Melton-juutalaiskeskuksessa. Vuonna 2008 hänet palkittiin Juutalaisen kulttuurin säätiön palkinnolla elinaikanaan ja Mlotek-palkinnolla jidi- ja jiddish-kulttuurille, ja hänet valittiin Forward 50 -kilpailuun, joka juhlii johtajuutta, luovuutta ja vaikuttavuutta. Vuonna 2010 hän sai 25. vuosittaisen juutalaisen musiikkifestivaalin Shofar-palkinnon, ja vuonna 2015 hänelle myönnettiin Puolan presidentin, Amerikan juutalaisen teologisen seminaarin kunniatohtorin, Puolan tasavallan ansioritarin upseeriristi, ja Marshall Sklare -palkinnon panoksestaan juutalaisuuden yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Vuonna 2017 hän sai kunniatohtorin tutkinnon Haifan yliopistosta ja hänet valittiin Yhdysvaltain taide- ja tiedeakatemiaan. Vuonna 2020 hänet palkittiin Dan David -palkinnolla .

Aikaisempia palkintoja ovat Guggenheimin apuraha ja apurahat American Council of Teached Societies , National Endowment for the Arts ja National Endowment for Humanities . Hän oli Getty-tutkija Getty-taiteen ja humanististen tieteiden keskuksessa vuosina 1991-1992, asuinpaikkana Rockefeller-säätiön Bellagion konferenssi- ja opintokeskuksessa vuonna 1991, Phi Beta Kappa -vierailijana 1995, Winston-tutkijana Institute for Advanced Studies heprealaisessa yliopistossa Jerusalemissa vuonna 1996 Aucklandin yliopisto säätiön Visitor vuonna 1998, stipendiaatti klo SCASSS (Ruotsin Collegium for Advanced Study yhteiskuntatieteissä) Upsalassa 1998, ja asukas tutkijana Centre Advanced juutalainen Studies on University of Pennsylvania vuonna 2001.

Kiista

Lokakuussa 2014 hänet lainattiin New York Times -artikkelissa sanoneen, että sodanjälkeinen Puola oli "poikkeama", koska sen suhteellinen homogeenisuus selitti oikein, että "Puola ei koskaan ollut yhtä homogeeninen, kielellisesti ja etnisesti, koska se on tänään."

Jotkut puolalaiset kommentaattorit ottivat tämän vastaan suuttumuksella ja tulkitsivat sen merkkinä siitä, että POLIN-museo vaati ei-puolalaisten lisääntynyttä maahanmuuttoa Puolaan ja / tai ns. "Monikulttuurisuuden" edistämistä.

Viitteet

Ulkoiset linkit

Kenraali

Puolan juutalaisten historian museo

Suoritustutkimukset

He kutsuivat minua Mayeriksi heinäkuussa

Opiniones de nuestros usuarios

Benita Juvonen

Minuun teki vaikutuksen tämä artikkeli Barbara Kirshenblatt-Gimblett, on hassua, miten hyvin sanat on mitoitettu, se on kuin... elegantti., Vihdoinkin artikkeli Barbara Kirshenblatt-Gimblett

Patrik Juntunen

Kiitos. Artikkeli Barbara Kirshenblatt-Gimblett oli hyödyllinen minulle., Erittäin mielenkiintoinen artikkeli Barbara Kirshenblatt-Gimblett

Ekaterina Mustonen

Vihdoinkin artikkeli aiheesta _muuttuja, joka on helppolukuinen., Kiitos tästä kirjoituksesta aiheesta _muuttuja

Marianne Marttila

Barbara Kirshenblatt-Gimblett koskeva artikkeli on täydellinen ja hyvin selitetty. En ottaisi pois tai lisäisi pilkkua., Barbara Kirshenblatt-Gimblett koskeva artikkeli on täydellinen ja hyvin selitetty