Kaste Jeesuksen nimessä



Kaikki tieto, jota ihmiset ovat vuosisatojen aikana keränneet Kaste Jeesuksen nimessä:stä, on nyt saatavilla internetissä, ja me olemme koonneet ja järjestäneet sen sinulle mahdollisimman helposti saatavilla olevalla tavalla. Haluamme, että saat kaiken haluamasi tiedon Kaste Jeesuksen nimessä:stä nopeasti ja tehokkaasti, että kokemuksesi on miellyttävä ja että tunnet todella löytäneesi etsimäsi tiedot Kaste Jeesuksen nimessä:stä.

Tavoitteidemme saavuttamiseksi olemme pyrkineet paitsi hankkimaan mahdollisimman ajantasaista, ymmärrettävää ja totuudenmukaista tietoa Kaste Jeesuksen nimessä:stä, myös varmistamaan, että sivun ulkoasu, luettavuus, latausnopeus ja käytettävyys ovat mahdollisimman miellyttäviä, jotta voit keskittyä olennaiseen, tietäen kaikki Kaste Jeesuksen nimessä:stä saatavilla olevat tiedot, ilman että sinun tarvitsee huolehtia mistään muusta, olemme jo huolehtineet siitä puolestasi. Toivomme, että olemme saavuttaneet tavoitteemme ja että olet löytänyt haluamasi tiedot Kaste Jeesuksen nimessä:stä. Joten toivotamme sinut tervetulleeksi ja kannustamme sinua jatkamaan scientiafi.com:n käyttökokemuksen nauttimista.

Jeesuksen nimessä oppi tai ykseyden oppi vaalii että kaste on suoritettava 'nimessä Jeesuksen Kristuksen ' sijaan käyttämällä Trinitarian kaava "Isän nimeen, ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. " Se liittyy yleisimmin ykseyden kristologiaan ja ykseyden helluntailaisuuteen ; jotkut kolminaisuusoppilaat kastelevat kuitenkin myös Jeesuksen nimeen.

Ne, jotka pitävät ykseyden oppia, uskovat, että " Jeesus " on Jumalan nimi, joka on ilmoitettu Uudessa testamentissa ja että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhden Jumalan kolme ilmentymää tai arvonimeä.

Historia

Varhainen kristinusko

Ensimmäiset kasteet varhaiskristillisyydessä on kirjoitettu Apostolien teoissa . Acts 2 Tallentaa Pietari , päivänä Helluntain saarnaten väkijoukkoja "parannuksen ja kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien (tai anteeksianto) syntien" ( Apt 2:38 ). Muut yksityiskohtaiset kertomukset kasteista Apostolien tekojen kirjassa osoittavat ensimmäiset apostolit, jotka kastavat Jeesuksen nimessä. Paavali viittaa myös kasteen Kristukseen Jeesukseen.

Ajan myötä kolminaisuuskaava Matteuksen 28: 19: stä tuli suosituksi. Tätä tuki edelleen Didache , jonka useimmat tutkijat ovat peräisin ensimmäiseltä vuosisadalta. Vaikka didache ohjeistaa kasteen tapahtuvan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, siinä osassa, joka opettaa ehtoollista, sanotaan: "Mutta älköön kukaan syökö tai juo teidän eukaristianne, paitsi ne, joilla on on kastettu Herran nimeen. " Tämä voisi olla viittaus vuosisadan alkupuolen "Jeesuksen nimen" kasteeseen.

Moderni kristinusko

Charles Parhamin , joka on yksi amerikkalaisen helluntailaisuuden kehityksen ja varhaisen leviämisen keskeisistä hahmoista , on kerrottu kastaneen uudet uskovat Jeesuksen nimeen Azusa -kadun herätyksen aikana . Kiista syntyi, kun RE McAlister saarnasi juuri ennen kastepalvelua, joka pidettiin Arroyo Secossa, Kaliforniassa, pidettävässä maailmanlaajuisessa apostolisen uskon leirin kokouksessa . Hän saarnasi, että pastorien tulisi lakata kastamasta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja kastaa vain Jeesuksen nimeen, koska varhainen kirkko teki niin. Tämä tuli tunnetuksi nimellä "The New Issue" . Vuonna 1914, vuosi sen jälkeen, kun McAlister piti saarnansa kasteesta, Frank Ewart ja Glenn Cook kastoivat toisensa Jeesuksen nimessä. Tämä johti siihen, että monet kannattajat tarkastelivat uudelleen kolminaisuusoppia ja synnyttivät modernin Ykseyden helluntailiikkeen .

Teologia

Jeesuksen nimen opin haltijat väittävät, että kaste Jeesuksen nimessä on oikea tapa, ja useimmat (eivät kaikki) kokevat, että kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on pätemätön koska Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole nimiä vaan nimikkeitä . Vaihtoehtoisesti Pojan nimi on Jeesus, joten väitetään, että varsinaista nimeä Jeesus tulisi käyttää; Jeesus on Pojan nimi ja luultavasti myös Isän ja Pyhän Hengen nimi.

Monet tutkijat väittävät, että kasteen kehittyminen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on apostolisen jälkeinen interpolointi ja turmelus ja että "kolminaisuus" -lauseke Matteuksen 28: ssa : 19 lisättiin 2. ja 3. vuosisadalla. He mainitsevat todisteena siitä, että Uudessa testamentissa ei ole tietoa siitä, että joku olisi kastettu kolminaisuuskaavalla. Vaikka tämä näkemys tukee niitä, jotka kastavat Jeesuksen nimessä, tätä asiaa ei kiistetä voimakkaasti. Ne, jotka olettavat aitouden Matthew 28:19, selittää komento on oikein täyttää kastamaan "in nimeen Jeesuksen Kristuksen" . Tällaiset kannattajat ovat yleensä yhtenäisyyden helluntailaisia, jotka uskovat, että Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä ei tule pitää erillisinä persoonina jumaluudessa ja että nimi "Jeesus" on ainoan Jumalan, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Näkymät

Näkemykset valtavirran kristillisyydestä Jeesuksen nimen kasteeseen ovat erilaisia. Roomalaiskatolinen kirkko toteaa, että ainoastaan Trinitarian ristiäiset ovat voimassa. Vaikka se pitää muita kastekaavoja hyväksyttävinä, koska menneisyyden teologit hyväksyivät ne, keskeinen vaatimus on, että kasteen on oltava suorittanut kirkko, joka (tai henkilö, joka uskoo kolminaisuuteen). Pyhä Tuomas, pyhä Bonaventure ja Albertus Magnus olivat sitä mieltä, että apostolit kastoivat Jeesuksen nimeen vain erityisellä taloudenhoitokaudella. Paavi Nikolai I kirjoitti bulgarialaisille, ettei henkilöä saa kastella uudelleen, joka on jo kastettu "Pyhän Kolminaisuuden tai vain Kristuksen nimessä".

Martin Luther hänen Prelude on Babylonian vankeuden kirkon kuvaa erimielisyydet sanamuoto kasteen "pedanttisuus" ja puoltaa hyväksymistä kasteita nimeen Jeesuksen , mikäli niissä kunnon tarkoitusta.

  • Vuonna noin 254, paavi Stephen olen keskellä Kasteen ristiriitoja kanssa Cyprianuksen julisti, että kaikki kasteita Jeesuksen nimessä ovat voimassa.
  • Pyhä Gennadius teoksessaan kuvitteellisten miesten elämää toteaa, että 3. vuosisadalla yksi munkki Ursinus väitti Kyproksen kiistojen aikana, että "ne, jotka on kastettu [yksin] Kristuksen nimeen, vaikka he eivät olleetkaan harhaoppisia, täytyy kastaa uudelleen. "
  • Pyhä Johannes Chrysostom puolustaa kirjaimellista tulkintaa Luukkaan kertomuksista Jeesuksen nimessä kasteista, kuten Apostolien teoissa kerrotaan.
  • Pyhä Basil sanoo, että "Kristuksen nimeäminen on koko tunnustus".
  • Pyhä Ambrose , Augustinuksen mentori , puolusti kasteiden "Jeesuksen nimessä" pätevyyttä.
  • Pyhä Augustinus sanoo, että "ne, jotka on kastettu toisiin nimiin, on kastettava uudelleen Kristukseen". Muualla hän väittää tietävänsä ne, jotka on kastettu yksin Kristuksen nimeen [apostolisen aikakauden ulkopuolella]. ja puolustaa myös kirjaimellista tulkintaa Apostolien teoista 2:38 "Jeesuksen nimessä".
  • Pyhä Tuomas Akvinolainen (samalla kun hän puolustaa kolminaisuuskastausta) toteaa, että apostolit (Pietari, Jaakob, Johannes jne.) Kastoivat vain Kristuksen nimeen "erityisellä taloudenhoitokaudella". (Kun taas monet nykyajan tutkijat sitä vastoin tulkitsevat sanan "Jeesuksen Kristuksen nimessä" kuvaannollisesti sen sijaan, että kirjaimellisesti yrittäisivät sovittaa yhteen kaksi ristiriitaista kohtaa [Ap. T. 2:38 ja Matt. 28:19]).
  • Baptist Standard tunnustus 1660 julistaa kasteita nimi "Jeesus Kristus" olevan voimassa.

Kannattajat

  • Frederick Cornwallis Conybeare , An anglikaaninen , oli ensimmäinen moderni teologi väittää, että Matteus 28:19 oli väärä interpoloimalla.
  • Kaikki ykseyden helluntailaiset , jotka noudattavat kolmiyhteistä näkemystä jumaluudesta , kastavat käyttämällä Jeesuksen Kristuksen nimeä tunnustaakseen uskovan synnit.
  • Kristuksen anteeksiantamistehtävät, yksi harvoista kanadalaissyntyisistä kirkoista, joka uskoo kolminaisuuteen ja mainitsee Isän, Pojan ja Pyhän Hengen tunnustamisen kastaessaan, mutta päättää kasteen Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä.

Katso myös

Viitteet

Ulkoiset linkit

Opiniones de nuestros usuarios

Eva Kokko

Se on hyvä artikkeli Kaste Jeesuksen nimessä_. Se antaa tarvittavat tiedot ilman ylilyöntejä

Inga Ruotsalainen

Suuri löytö tämä artikkeli _muuttuja ja koko sivu. Se menee suoraan suosikkeihin., Hieno löytö tämä artikkeli _muuttuja ja koko sivu

Patrik Keränen

Hyvä artikkeli aiheesta _muuttuja