Kasteallas



Kaikki tieto, jota ihmiset ovat vuosisatojen aikana keränneet Kasteallas:stä, on nyt saatavilla internetissä, ja me olemme koonneet ja järjestäneet sen sinulle mahdollisimman helposti saatavilla olevalla tavalla. Haluamme, että saat kaiken haluamasi tiedon Kasteallas:stä nopeasti ja tehokkaasti, että kokemuksesi on miellyttävä ja että tunnet todella löytäneesi etsimäsi tiedot Kasteallas:stä.

Tavoitteidemme saavuttamiseksi olemme pyrkineet paitsi hankkimaan mahdollisimman ajantasaista, ymmärrettävää ja totuudenmukaista tietoa Kasteallas:stä, myös varmistamaan, että sivun ulkoasu, luettavuus, latausnopeus ja käytettävyys ovat mahdollisimman miellyttäviä, jotta voit keskittyä olennaiseen, tietäen kaikki Kasteallas:stä saatavilla olevat tiedot, ilman että sinun tarvitsee huolehtia mistään muusta, olemme jo huolehtineet siitä puolestasi. Toivomme, että olemme saavuttaneet tavoitteemme ja että olet löytänyt haluamasi tiedot Kasteallas:stä. Joten toivotamme sinut tervetulleeksi ja kannustamme sinua jatkamaan scientiafi.com:n käyttökokemuksen nauttimista.

Romaanista kastemalja alkaen Grötlingbo kirkon , Ruotsi, kaivertanut Sigraf , mestari kivi kuvanveistäjä, joka on erikoistunut kasteessa fontteja.

Kastemalja on artikkeli kirkon kalusteiden käytetty kastetta .

Aspersion- ja affusion -fontit

Fontit Monien kristillisten kirkkokuntien ovat kaste- muulla kuin kuulijan menetelmä, kuten aspersion (sadetus) tai affusion (kaatamalla). Yksinkertaisimmassa näistä kirjasimista on jalusta (noin 5 metriä (1,5 m) korkea), jossa on pidike vesiallasta varten. Materiaalit vaihtelevat suuresti, ja ne koostuvat veistetystä ja veistetystä marmorista , puusta tai metallista . Muoto voi vaihdella. Monet ovat kahdeksanpuoleisia muistutuksena uudesta luomuksesta ja yhteydestä ympärileikkaukseen , joka perinteisesti tapahtuu kahdeksantena päivänä. Jotkut ovat kolmipuoleisia muistuttamaan Pyhästä Kolminaisuudesta : Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Fonttit sijoitetaan usein kirkon navan sisäänkäynnille tai sen lähelle muistuttamaan uskovia heidän kasteestaan, kun he tulevat kirkkoon rukoilemaan, koska kasteen rituaali toimi heidän vihittyään kirkkoon. Monissa keskiajan ja renessanssin kirkoissa oli erityinen kappeli tai jopa erillinen rakennus kastekammioita varten, nimeltään kastekappeli . Sekä kirjasimet että kasteet olivat usein kahdeksankulmaisia (kahdeksanpuoleisia), kahdeksankulmaisia fontteja tuli yleisemmiksi 1200-luvulta ja sääntö 1400-luvulta. Pyhä Ambrose kirjoitti, että kirjasimet ja kasteet olivat kahdeksankulmaisia, "koska kahdeksantena päivänä Kristus nousi ylös ja vapauttaa kuoleman orjuuden ja ottaa kuolleet haudastaan". Pyhä Augustinus kuvaili samoin kahdeksannen päivän "ikuiseksi ... Kristuksen ylösnousemuksen pyhittämäksi".

Veden määrä on yleensä pieni (noin 1,5 litraa (3,2 US pt)). Joissakin kirjasimissa vesipumput, luonnollinen lähde tai painovoima pitävät veden liikkeessä jäljittelemään puron liikkuvia vesiä. Tämä visuaalinen ja kuuluva kuva välittää kasteen "elävien vesien" näkökohdan. Jotkut kirkon ruumiit käyttävät erityistä pyhää vettä, kun taas toiset käyttävät vettä suoraan hanasta fontin täyttämiseksi. Fontin täyttämiseen voidaan käyttää erityistä hopeaastiaa, jota kutsutaan eweriksi .

Fontin kastelaji on yleensä ruiskuttaminen, kaataminen, peseminen tai kastaminen koineen kreikan verbin mukaisesti. voi tarkoittaa myös "upota", mutta useimmat fontit ovat liian pieniä kyseiselle sovellukselle. Jotkut fontit ovat kuitenkin riittävän suuria, jotta ne voivat upottaa vauvat.

Alueelliset tyypit

Joillakin Englannin alueilla voidaan tunnistaa yleinen historiallinen kirjasintyyppi. Vuonna Kaakkois-Englannissa "Aylesbury fonttia" voidaan nähdä useita kirkkoja Buckinghamshiren ja ympäröivän alueen. Nämä fontit, jotka ovat peräisin 1200-luvun lopulta noin vuosilta 11701190, ovat tyypillisesti maljanmuotoisia, koristeellisesti veistettyjä vanteen ympärille ja aaltoilevat alla, ja niitä pidetään hienoina esimerkkeinä englantilaisesta normanniarkkitehtuurista . Ne on nimetty Aylesburyn Pyhän Marian Neitsyt -kirkon fontin mukaan . Muita tunnistettavia tyyppejä ovat varhainen englantilainen "pöytälevy" -fontti, joka löytyy myös Buckinghamshiresta; "Bodmin -fontti" Cornwallissa , "Seitsemän sakramenttifontti" Itä -Angliassa ; ja "Chalice -fontit" Herefordshiressä .

Upotusfontit

Varhaisimmat kastelaatikot on suunniteltu täydelliseen upottamiseen, ja ne olivat usein ristinmuotoisia, ja portaat (yleensä kolme, kolminaisuus) johtivat niihin. Usein tällaiset kastealtaat sijaitsivat erillisessä rakennuksessa, jota kutsuttiin kastekappeliksi , mutta tämä kastekäytäntö siirrettiin sitten hallinnoimaan kirkon sisäänkäynnin lähelle, enimmäkseen pääoven lähelle, mikä merkitsee kirkon sisäänkäyntiä. Kuten lapsikastetta yleistyi, kirjasimet tuli pienempiä. Kirkkokunnat, jotka uskovat vain kasteeseen kokonaan upottamalla , käyttävät yleensä termiä "kasteallas" viittaamaan tähän tarkoitukseen omistettuihin upotussäiliöihin, mutta roomalaiskatolisessa perinteessä kasteallas eroaa upotuksesta.

Täysin upottavat kasteet voivat tapahtua ihmisen tekemässä säiliössä tai altaassa tai luonnollisessa vesimuodostumassa , kuten joessa tai järvessä. Koko keho on täysin upotettu, upotettu, upotettu tai muuten sijoitettu kokonaan veden alle. Tämä käytäntö symboloi vanhan luonnon kuolemaa, kuten Roomalaiskirjeen 6: 34 osoittaa .

Vuonna Ortodoksisuus , kaste on aina täydelliset kolminkertainen upottamalla, vaikka kyseessä lapsikasteen (herjaus tai kaataminen on sallittua vain ääritapauksissa ). Tästä syystä itäiset kastealustat ovat yleensä suurempia kuin länsimaiset, ja ne on usein muotoiltu suuren maljan muotoiseksi (merkittävä, koska ortodoksit antavat ehtoollisen imeväisille kasteen jälkeen), ja ne on yleensä muotoiltu metallista eikä kivestä tai puusta. Kastepalvelun aikana kolme kynttilää sytytetään kastekannella tai sen ympärillä Pyhän Kolminaisuuden kunniaksi . Monissa ortodoksikirkot, ainutlaatuisella vihkivettä, nimeltään " Theophany Water ", on pyhitetty on juhla Theophany (loppiainen). Pyhitys (kirjaimellisesti "suuri siunaus") suoritetaan kahdesti: ensimmäisen kerran juhlan aattona, kastealtaassa; toinen, juhlapäivänä, luonnollisessa vesimuodostumassa.

Vuonna roomalaiskatolisen kirkon , varsinkin kun sen Vatikaanin toisen kirkolliskokouksen (1962-1965), suurempaa huomiota kiinnitetään muotoon kastemalja. Tällä hetkellä roomalaiskatolinen kirkko kannustaa kastealtaita, jotka sopivat imeväisen tai lapsen upottamiseen kokonaan ja ainakin veden kaatamiseen koko aikuisen ruumiin päälle. Fontin tulee sijaita paikassa, joka on näkyvästi ja fyysisesti saatavilla, ja sen tulisi mieluiten varata virtaava vesi.

Kasteita ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko ovat yleensä tehdä yksinkertaisella fontti sijaitsee paikallisen seurakuntakeskuksen , vaikka ne voidaan suorittaa missä tahansa kehon kostea vedessä, jossa henkilö voi olla täysin upotettuna. Myöhempien aikojen pyhien temppeleitä , jossa proxy kasteita kuolleiden suoritetaan, kirjasimet levätä veistoksia kaksitoista raavasta edustavat Israelin kahtatoista heimoa jälkeen mallia valetun järven vuonna temppeli Solomon (katso 2 Chronicles 4: 2-5).

Esimerkkejä

Aspersion- ja affusion -fontit

Upotusfontit

Katso myös

Viitteet

Huomautuksia

Lainaukset

Lue lisää

Ulkoiset linkit

Opiniones de nuestros usuarios

Mia Karvonen

Kaltaisilleni, jotka etsivät tietoa Kasteallas, tämä on erittäin hyvä valinta.

Petri Savolainen

Minusta on hyvin mielenkiintoista, miten tämä viesti Kasteallas_ koskevasta aiheesta on kirjoitettu, se muistuttaa minua kouluvuosistani. Olipa mukavaa aikaa, kiitos, että veit minut takaisin heidän luokseen.

Marja Holopainen

Tieto Kasteallas on erittäin mielenkiintoista ja luotettavaa, kuten muutkin tähän mennessä lukemani artikkelit, joita on jo paljon, sillä olen odottanut lähes tunnin Tinder-treffejäni, eikä hän ilmesty paikalle, joten luulen, että hän on pettänyt minut. Käytän tilaisuutta hyväkseni ja jätän muutaman tähden yhtiölle ja paskannan vitun elämääni